Motoryzacja w Polsce na starej fotografii
Z racji ,że w zbiorze muzeum posiadamy bardzo dużo zdjęć z Polską motoryzacją postanowiliśmy się podzielić częścią nich. W filmie możecie obejrzeć zdjęcia jak zmieniała się "motoryzacja" od 1922 roku aż do początku lat 90tych.
Zanim nastała Niepodległość
W okupowanej Polsce na wszelkich pojazdach używano tablic wydawanych przez danego okupanta. Najstarsze tablice(dla dorożek/furmanek) znane są już z końca 1880 roku.
Pierwsze wzmianki o rejestracji pojazdów
Na początku tworzenia się Państwa Polskiego ze względu na katastrofalny brak wszelkich rozporządzeń 20 grudnia 1918 r. na terenie Polski wstrzymano ruch pojazdów prywatnych - samochody prywatne mogły poruszać się tylko ze specjalną przepustką. Rejestracją w tym okresie zajmowały się Autonaczelnictwa. Mimo zakazu poruszania się każdy pojazd musiał być zarejestrowany. W tym czasie zarówno samochody wojskowe jak i samochody prywatne miały takie same tablice (białe tło i czarne cyfry) .W tym czasie w Polsce zarejestrowane było ok.1000 samochodów osobowych(informacje na podstawie artykułu Tomasza Szczerbickiego).
W 1921 roku wprowadzono w wojsku centralną rejestrację taboru samochodowego .Motocykle posiadały numer 0001-2999 natomiast samochody od 3000 wzwyż. W 1939 roku numeracja ta dochodziła do 16 000 .
Pierwsze
oficjalne tablice rejestracyjne zostały wprowadzone na terenie Polski w 1922
roku. Regulowane były one przepisami : Rozporządzenie Ministra Robót
Publicznych i Ministra Spraw Wewnętrznych z 6.07.1922 r. o ruchu samochodów i
innych pojazdów mechanicznych na drogach publicznych.
Warto wspomnieć,że w 1925r. w Polsce zarejestrowane było 7369 samochodów
osobowych
. PL - woj. poleskie
Po 6 latach
nastąpiła nowelizacja przepisów : Rozporządzenie Ministra Robót Publicznych i
Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych z 27.01.1928 r.
o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych .
Zmieniły się m.in wymiary tablic a także stworzono dodatkowy przedział cyfrowy
stosowany od 1929 roku. PL - woj.poleskie.
Przednia motocyklowa tablica rejestracyjna(w kształcie łuku). LB - woj. lubelskie.
Tablica samochodowa W- wojsko. Tablica odnaleziona na Polskich Kresach.
Tylna tablica motocyklowa 45- woj. łódzkie
Tablica samochodowa 69- woj. poznańskie
W czasie II WŚ na terenie Polski wprowadzone były tablice okupanta.
Tablice posiadały czarne tło, znaki(litera+cyfry) i obramowanie - białe tłoczone. Przykład : A 001 100 samochód nie będący taksówka Miasto Warszawa.
Tablica tylna
00001-09999 - M. Warszawa i woj. warszawskie
T- taxi.
Tablica wojskowa przednia. Różniła się wyglądem od tablicy dla pojazdów cywilnych. Na tablicach używane były litery
D (wojskowe samochody osobowe) lub U (wojskowe samochody ciężarowe) lub Ł (wojskowe samochody ciężarowe) + 6 cyfr
. W prawym górnym rogu biały orzeł na czerwonym tle.
Tablica tylna, H - pojazd nie przeznaczony do przewozu zarobkowego,
00-04 - woj. białostockie
. Tablica malowana oryginalnie w lewym górnym rogu punca producenta.
Tablice samochodowe Tablica z Warszawy malowana oryginalnie w prawym dolnym rogu posiada punce producenta.
Tablice wyglądały tak jak w 1946r.
Komplet tablic rejestracyjnych z Krakowa.
W grudniu 1950 r. wprowadzono nowe tablice rejestracyjne. Zmieniono
oznaczenia literowe pojazdów,
skorygowano wyróżniki cyfrowe w związku z utworzeniem nowych województw –
opolskiego, zielonogórskiego i koszalińskiego.
Na zdjęciu tablica z woj. Opolskiego
Tablice wydawane w latach 1965-76.
W latach 1956-76 tablica były wydawane w dwóch zasobach. I zasób widoczny jest na zdjęciu powyżej 2 litery + 4 cyfry. II zasób posiadał 4 cyfry + 2 litery.
Tablica TS pochodzi z I zasobu natomiast tablica KW z II zasobu.
Tablica dyplomatyczna żółte znaki na czarnym tle druga litera zawsze musiała być Z.
Tablice próbne czerwone znaki na białym tle z literami PR.
Komplet tablic rejestracyjnych CE - woj. częstochowskie.
Tablica motocyklowa SE - woj. siedleckie.
Wszystkie kolory i typy literowe tablic :
OSB - tablica dla pojazdów państwowych/AAA 000A/
UCM - tablica Wojskowa
N 50 - tablica tymczasowa
ILU - tablica dla cudzoziemców i firm polonijnych
WA - tablica dyplomatyczna
XLG - tablica próbna
tablica motorowerowa LU - woj. lubelskie
Tablica z powiatu w I zasobie( 3 litery + litera i 3 cyfry) oraz tablica z miasta (dwie litery + 5 cyfr).
Tablica kwadratowa dla pojazdów zabytkowych i historycznych SZ - Zabrze.
Wszystkie typy tablic wydawane w do 30 kwietnia 2006 roku.
WO - Miasto Ostrołęka
BZA - pow. zambrowski
W2 PYSIO - tablica indywidualna
F5 - tablica tymczasowa
W7 - tablica tymczasowa z literą
WK 16Y - tablica dla pojazdów zabytkowych
W - tablica dyplomatyczna
Tablice profesjonalne tzw. dealerskie
Tablice dla pojazdów elektrycznych wyróżniają się zielonym tłem.
Tablica zmniejszona. Tablica przeznaczona dla pojazdów sprowadzonych z rynku amerykańskiego i japońskiego.
Na przestrzeni lat zmieniała się czcionka tablic. Po prawej stronie przykład tablic z Wrocławia .
Do tablic rejestracyjnych(samochodowych) wydawana była tzw. trzecia tablica rejestracyjna(nalepka kontrolna) umieszczana w prawym dolnym rogu szyby czołowej. Zawierała ona nr. rejestracyjny znak PL i Polską flagę. Obowiązek ten został zniesiony 4 września 2022 roku.
Od 11 lipca 2020 roku wprowadzono nowe zabezpieczenia na tablicach rejestracyjnych w technice laserowej ma być oznaczone miejsce na nalepkę legalizacyjną(hologram), obrys wizerunku orła (godło Polski) oraz numer certyfikatu producenta tablicy rejestracyjnej i nazwy producenta.
© 2019 MTRiPwŻ