WSMP/GSMP złota Era

Warto wspomnieć o osobach które wiele osiągnęły w "złotej erze" WSMP i GSMP. Jednych nadal można spotkać na torach i trasach wyścigów górskich, inni odeszli z wyścigów a niektórych już nie ma ale pozostali w naszej pamięci.

Tomasz Witkowicz

Tomasz Witkowicz karierę sportową rozpoczął w 1996r. ścigając się Fiatem Cinquecento. Ale wszystko zaczęło się gdy ojciec Tomka został mechanikiem u Marka Kusiaka i Mirka Krachulca i wraz z nimi jako dziecko pojechał na wyścigi formułą. W 1999r. zdobył I wicemistrza w klasie CC-900 oraz II wicemistrza w klasie E-2000. Wraz z młodszym bratem Adamem należał do Normy 2000 Racing Team. Niestety Tomek odszedł od nas w 2019 roku.

Adam Witkowicz

Młodszy z Witkowiczów "Junior". Jak brat ścigał się formułą (a nawet potrafił wykręcić lepszy czas na torze kartingowym). Pierwsze kroki stawiał w Rallycross'ie . Niestety porzucił ściganie i serwisował auta wyścigowe m.in Mirosława Krachulca czy Tomasza Wywiała (Norma 2000 Racing Team). Na zdjęciu Adam na 1 miejscu.

Mirosław Krachulec

Karierę sportową rozpoczął od rajdów w 1975r. Na początku lat 90tych porzucił rajdy i zaczął startować w wyścigach płaskich i górskich. W 1998r. rozpoczął jazdę PRC Argo z silnikiem Alfy Romeo. "Plackiem" zdobył m.in Mistrza Polski Absolutnego GSMP w 2000r. oraz V-ce Mistrzostwo Europy w latach 1998-2000 w klasie CN 3000. Niestety Mirek odszedł od nas w marcu 2020 roku.

Tomasz Wywiał

Częstochowianin urodzony w 1966 roku.Przedsiębiorca i miłośnik motorsportu. Karierę sportową rozpoczął od Fiata CC , pierwszy tytuł zdobył w 1998 roku wicemistrza Polski w klasie N 2000. W roku 1999 wicemistrz Polski w klasie H 2000. Już w roku 2000 został Mistrzem Polski w wyścigach górskich w klasie H 2000. Rok 2001 to rozkwit kariery Tomasza którym zdobywa 4 tytułu sportowe; mistrz Polski w klasie H2000, mistrz Polski w wyścigach górskich w klasie H2000, wicemistrz Polski w wyścigach górskich w klasyfikacji generalnej oraz Grand Prix Polski mistrz Polski w sezonie 2001. W roku kolejnym zdobywa kolejne dwa tytuły ;wicemistrz Polski w klasie H2000, wicemistrz Polski w wyścigach górskich w klasyfikacji generalnej. Tomasz Wywiał oprócz Fiatem CC jeździł m.in Honda Integrą, Alfą Romeo 155ST(ex.Modena, ex.Dziurka, ex.Stańco) oraz Audi ST quattro. Był Twórcą Grand Prixe Promotion oraz zespołu wyścigowego Norma 2000 Racing Team. Film z Tomaszem Wywiałem

Darek Nowicki

Najmłodszy z wyścigowego rodu Nowickich. Swoją przygodę ze sportem zaczął od Fiata CC. Na swoim koncie ma m. in Mistrz Polski w wyścigach płaskich, v-ce mistrz Niemiec oraz 4 krotnie zakładał szarfę v-ce Mistrza Polski w wyścigach płaskich. Po zakończeniu kariery sportowej zaczął uczyć młode pokolenie w wyścigach płaskich. W kartingu pierwsze kroki stawia jego syn Max. Jako pierwszy kierowca wyścigowy ma swój teledysk do piosenki Doniu - Czuję że wygram .

Łukasz Zieliński

Częstochowianin który ściganie rozpoczął od kartingu. Pierwszy tytuł zdobywa w latach 1999-2000 Drużynowy Kartingowy Mistrz Strefy Południowej. Następnie w roku 2002 zgarnia trzy tytułu mistrzowskie : Kartingowy v-ce Mistrz Polski kat. Młodzieżowa 80 ,Kartingowy Mistrz Polski PZM - kat. młodzieżowa 80 oraz Drużynowy Kartingowy Mistrz Polski -kat. młodzieżowa 80. Następnie w roku 2004 V-ce Mistrz Polski w Wyścigach Długodystansowych - klasa 1150. W kolejnym roku zostaje Mistrzem Polski w Wyścigach Górskich w klasie A 1600, zdobywa także II v-ce Mistrza Polski w Wyścigach Górskich w grupie A. W roku 2006 zdobywa swoje trzy ostatnie tytuły ; II V-ce Mistrz Polski w Wyścigach Górskich w klasyfikacji Generalnej, II V-ce Mistrz Polski w Wyścigach Górskich w Grupie H oraz 2 miejsce w Grand Prix Polski w WSMP w klasie 3500. Łukasz jest idealnym przykładem chłopca który dąży za marzeniami i je spełnia. Zaczynając od kartingu po raz co wyższe klasy doszedł do Mistrza w klasie 3500. Jeździł m.in. wyścigowym Audi A4 Christiana Abta (ex. Wywiał), Skoda Felicia Kit Car czy Mitsubishi Lancerem Evo IX RS.

Krzysztof Woźniak

Krzysztof Woźniak urodził się w 1956 roku w Wałczu . Na wyścigach pierwszy raz pojawił się Estonią w 1991 roku zajmując trzecie miejsce na koniec sezonu. W roku 1993 zajmuje czwarte miejsce w Międzynarodowym WSMP oraz trzecie miejsce w klasie E2. W roku 1994 zdobywa dwa tytuł Mistrza Polski kiedy kierowcy marzyli o Estonii 25 on posiadał formułę Van Diemen RF93 oraz Reynarda 883. W roku kolejnym ściga się formułą Van Diemen oraz Dallara i zdobywa tytuł II wicemistrza Polskiej Formuły 3. W roku 1996 jeździ Dallarą F393 wygrywa pierwszą rundę, podczas podjazdu treningowego w Kielcach uderza w bandę przy prędkości 200km/h. Niestety na skutek poniesionych obrażeń Krzysztof odchodzi po 5 dniach walki w szpitalu. Krzysztof Woźniaka jest postacią zapomnianą i nie docenioną. Był jednym z pomysłodawców i założycieli Fundacji Grand Prix która miała pomóc w starcie polskim kierowcom w Formule 1. Gdyby nie nieszczęsny wypadek los polskich formuł mógłby by się potoczyć całkiem inaczej. Sam Krzysztof miał bardzo profesjonalny "zachodni" samochód oraz obsługę na wysokim poziomie. Tym samym podniósł poprzeczkę i przetarł szlaki. Sprowadził do kraju 3 zachodnie formuły które sprzedał innym zawodnikom m.in. Eufre Mugen Mirkowi Krachulcowi.

Jarosław Wierczuk

Jarosław Wierczuk , warszawiak który karierę rozpoczął w wieku 15 lat od kartingu. Został zaproszony do pierwszego w pełni profesjonalnego zespołu wyścigowego założonego przez śp. Krzysztofa Woźniaka. Dzięki niemu mógł brać udział w takich zawodach jak Mistrzostwa Strefy Europy Centralnej Formuły 3 .Ścigał się także w Formuła 3000 (odpowiednik dzisiejszej serii GP2) oraz, najbardziej w owym czasie zbliżona osiągami do Formuły 1, japońska Formuła Nippon. Uczestnik testów w Formule 1 w ramach zespołu Forti Corse. Na swoim koncie mam tytuł Mistrza w Pucharze Formuły 3 Strefy Środkowoeuropejskiej z 1995 roku. Warto wspomnieć, że jest on jedynym Polakiem który taki tytuł posiada! Ponadto ma tytuł Mistrza WSMP w kategorii E2000 z 1995r. Emilia i Jarosław Wierczuk w 2013r. założyli funcację Wierczuk Race Promotion która zajmuje się wsparciem najbardziej obiecujących zawodników. Warto jest wspomnień,że Jarosław Wierczuk jest także ekspertem i komentatorem wyścigów Formuły 1 choćby w takich stacjach jak TVP czy WP.PL .

Tomasz Szczęsny

Warszawiak,inżynier,kierowca wyścigowy w tych trzech słowach można określić Tomasza Szczęsnego. Pierwsze kroki w sporcie samochodowym stawiał w KJSach. Następnie jeździł w rajdach jako pilot i kierowca. W latach 80tych zaczął rywalizować formułą . Na swoim koncie ma tytuły Mistrza i Wicemistrza Polski zarówno w rajdach jak i wyścigach. Dziś na sportowej emeryturze buduje przepiękne repliki aut sportowych.

Cezary Szlawski

Od 17nastego roku życia rozpoczyna rywalizację w zawodach okręgowych. W wieku 27 lat uzyskuje licencje sportową i rozpoczyna rywalizację Estonią 21. W kolejnym roku rywalizuje już Estonią 25. W roku 2007 kupuje Tatuusa FR2000. W roku 2008 kontynuuje rywalizację stając pięciokrotnie na podium zapewnił sobie tytuł II Wicemistrza Polski Polskiej Formuły 3. Warto podkreślić ,że był to przedostatni rok wyścigów formuł w Polsce. Po rozwiązaniu pucharu startował jeszcze w WPP. Po zakończeniu kariery kupował zapuszczone formuły i przywracał im dawną świetność. Do dziś formuły z jego warsztatu jeżdżą na torach niemieckich. Aktualnie hobbistycznie bierze udziały w TrackDayach swoim Radicalem.

Robert Podolski

Najmłodszy z wyścigowego rodu Podolskich. Jego dorobek życiowy powoduje szybsze bicie serca. Podczas swojej kariery zdobył 3 tytuły Mistrza Polski oraz 3 tytuły Wicemistrzowskie . Niestety w 2000 roku przerwał ściganie do którego już mimo chęci powrotu nie powrócił. Jak sam wspomina ściganie to najpiękniejsza rzecz jaka go w spotkała i była jego całym życiem.

Józef Dziób

Był mechanikiem Jerzego Mazura. Przygody ze ściganiem rozpoczął na początku lat 90 od Toyoty AE86, brał także udział w Pucharze Renault Megane. Wraz z synem Leszkiem odnowił Alfe Romeo 75(ex. Kudłaty). Józef Dziób nie zdobył nigdy tytułu rangi Mistrza Polski mimo to był bardzo lubiany i znany na Torze Poznań. Po ciężkiej chorobie odszedł 22 września 2020 roku.

Artur Wajda

Warszawiak z krwi i kości mimo ciężkiego dzieciństwa pochłonęły go motocykle. Na swoim koncie ma trzy tytuły Mistrza Polski(1984-klasa 50ccm, 1992-klasa 250ccm open, 1999-klasa 600ccm Supersport), a także trzy tytuły wicemistrzowskie(1985-klasa 50 ccm, 1991-klasa 250ccmopen, 2001 - klasa Stocksport). Był pierwszym Polskim kierowcą który podpisał kontrakt z zagranicznym zespołem wyścigowym(HB Racing).Ponadto w 1994 roku zajął pierwsze miejsce w Polsce w klasie 250ccm. W 1995r. Zdobywca Kryterium Polski Wyścig wszechklas. Następnie w 1996 roku zajmuje drugie miejsce o Puchar PZM w klasie 600 ccm, rok później zajmuje także drugie miejsce o Puchar PZM w klasie 600 Supersport. W 2001 roku zajmuje czwarta pozycję w Mistrzostwach Europy Środkowej. Odznaczony brązową,srebrną i złota odznaką PZM, odznaką od Ministra Sportu za zasługi a także brązowym Krzyżem od Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Był pierwszym Polskim kierowca który przeszedł testy i miał wziąć udział w Mistrzostwach Świata. Niestety brak sponsorów przekreślił marzenia o ściganiu się z najlepszymi motocyklowymi kierowcami na świecie. Pan Artur do dziś kocha motocykle jak nic innego na świecie.

Szymon Łukaszczyk

Prawdziwy góral i przedsiębiorca z Zakopanego. Pomimo krótkiej kariery zdobył to co najwyższe w tym sporcie. Piastował dwa razy Mistrza Polski klasyfikacji generalnej Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. Mimo przerwy w jeżdżeniu podczas wyścigu w Bradze zdobył złoty medal pokazując swój talent i kunszt jazdy.

Robert Steć

Pochodzi z Mierzęcina, kolekcjoner samochodów, motocykli i kolarstwa. Chodzące kompendium wiedzy motoryzacyjnej. Na swoim koncie ma trzy tytuły Mistrza Polski(2012,2013,2016). Brał także udział w Górskich Mistrzostwach Europy. Ścigał się rożnymi formułami w 2012 roku zakupił Formułę F3000 - Lolę T96/50 Zytek. Co czyni go pierwszym polakiem startującym formułą F3000 w wyścigach górskich. W 2011 roku napisał książkę o Polskich samochodach wyścigowych. Jest założycielem zespołu wyścigowego Polonia Racing Team.

Irena Steć

Małżonka Roberta tak jak mąż startowała w wyścigach górskich. Glorią C8 wyjeździła tytuł II wicemistrza Polski kategorii II .

Piotr Gembicki

Poznaniak od najmłodszych lat przychodził na Tor Poznań przy którym niedaleko mieszkał. Na swoim koncie ma trzy tytułu Mistrzowskie, przyjaźnił się ze śp. Józefem Dzióbem. Mimo swojego wieku (ur. 1958) startuje w wyścigach. Piotr mocno wspiera nasza inicjatywę(co nawet widać na załączonym zdjęciu).

Aleksander Oczkowski

Swoją przygodę ze sportem samochodowym rozpoczął od rajdów w 1964 roku.W 1966 roku zdobywa tytuł Vice Mistrza Polski w klasie A850. W 1971 roku zdobywa tytuł Rajdowego Mistrza Śląska w klasie 8. Od 1972 roku zaczął startować formułą. W kolejnym roku zdobywa tytuł Mistrza Polski.W 1974 roku zdobywa tytuł Vice Mistrza Polski w kl. Easter. W 1976 zdobywa kolejny tytuł Vice Mistrza w kl. Easter. Rok później zdobywa tytuł II Vicemistrza w kl. Easter. W 1980 roku zdobywa tytuł wicemistrza i kończy karierę wyścigową. Podczas swojej wyścigowej przygody brał udział w Formule Easter(później Polska Formuła 3) czy Pucharze Pokoju i Przyjaźni. Pan Aleksander był pierwszym Mistrzem Polski Polskiej Formuły Easter(rozgrywanej w ramach WSMP). Przygotowywał do wyścigów płaskich syna Marka(zdobył 6 tytułów Mistrzowskich) oraz innych zawodników i amatorów. Dziś mimo swojego wieku(ur. 1933) podróżuje wraz z żona kamperem.